Proceedings-1998


和訳:木村泰子

1998年のICMC Proceedingの見出しを、木村さんが訳してくれました。専門用語が多く、彼女自身も自信がないそうなので、誤訳があったら、ご指摘下さい。2000年のCD−ROMもまもなく発売予定。(曽我部清典)


Long Papers

Steven Abrams, Robert M. Fuhrer, Daniel V. Oppenheim, Donald P. Pazel, James L. Wright.
A Framework for Representing and Manipulating Tonal Music
音調音楽の表現と操作の構造

Michael A. Casey, Alex Westner.
Seperation of Mixed Audio Sources by Independent Subspace Analysis
独立したサブスペース分析による混合音源の分離

Fransois Dechelle, Norbert Schnell, Riccardo Borghesi.
The JMax Environment: An Overview of New Features.
Jmaxの環境芸術の作品;新しい特色の概略

Pirouz Djoharian.
Shape and Material Design in Physical Modeling Sound Synthesis
音の合成の物理的モデル化における形と物質デザイン

Robert Frank.
Temporal Elements: A Cognitive System of Analysis for Electro-Acoustic Music
時の要素;エレクトロ=アコースティック音楽のための分析の認知システム

Hui-Ling Lu, Julius O. Smith.
Glottal Source Modeling for Singing Voice Synthesis
歌声の合成のための声門素材モデル

Norbert Schnell, Geoffroy Peeters, Serge Lemouton, Philippe Manoury, Xavier Rodet.
Synthesizing a Choir in Real-Time Using Pitch Synchronous Overlap Add (PSOLA)
リアルタイムにおける合唱合成ムPSOLAを用いて

Short Papers

Carlos Agon, Marco Stroppa, Gerard Assayag.
High Level Musical Control of Sound Synthesis in Open Music
公開音楽における音響統合の高水準音楽操作

Marc Aird, Joel Laird, John Fitch.
Modelling a Drum by Interfacing 2-D and 3-D Waveguide Meshes
2-D/ 3-Dウェブガイドメッシュインターフェイスによるドラムの立体感表現法

Torsten Anders.
Arno: Constraints Programming in Common Music
公共音楽における強制プログラム

Federico Avanzini.
On the Use of Weighted Sample Methods in Digitizing the Clarinet Equations
クラリネットの指使いの均等化のための負荷をかけるメソッドの例の使用について

Bank Balazs.
Nonlinear Interaction in the Digital Waveguide with the Application to Piano Synthesis
ピアノ合成への応用を伴うデジタルウェブガイドにおけるノンリニア相互作用

Robin Bargar.
Coney Island: Combining JMax, Spat and VSS for Acoustic Integration of Spatial and Temporal Models in a Virtual Reality Installation
コニーアイランド; Jmax、Spat そして VSSの結合ム仮想現実装置での時空間モデルのアコースティック統合

Robin Bargar.
Models and Deformations in Procedural Synchronous Sound for Animation
アニメーション音楽の同時進行上のモデルとひずみ

Andrea Bari, Sergio Canazza, Giovanni De Poli, Gian Antonio Mian.
Improving the Extended Kalman Filter Method for the Restoration of Electro-Acoustic Music
広範囲カルマンフィルターメソッドの改良エレクトロアコースティック音楽の復旧のために

Natasha Barrett.
A Compositional Methodology Based on Data Extracted from Natural Phenomena
自然現象から引き出されたデータに基づく作曲方法論

Julien Bensa, Kristoffer Jensen, Richard Kronland-Martinet, Sソlvi Ystad.
Perceptual and Analytical Analysis of the Effect of the Hammer Impact on the Piano Tones
ピアノの音色に対するハンマーインパクトの影響についての知覚的・分析的検討

Laura Bianchini.
Varese - Le Corbusier. Scenes from a Rebellious Thought. Reconstruction of the Poem Electronique.
ある反逆者の考察からの現場。詩的エレクトロニックの再建。

Maarten de Boer, Jordi Bonada, Pedro Cano, Xavier Serra.
Using the Sound Description Interchange Format within the SMS Applications
SMSアプリケーションの制限内における音響描写の交換フォーマット使用

Carola Boem, Donald MacLellan, Cordy Hall.
MuTaTeD'II: A System for Music Information Retrieval of Encoded Music
暗号化音楽の音楽情報検索のためのシステム

Jordi Bonada.
Automatic Technique in Frequency Domain for Near-Lossless Time-Scale Modification of Sounds
振動数領域内での自動演奏法ム音のNear-Lossless時間的尺度修正

Richard Boulanger.
Scanned Synthesis: An Introduction and Demonstration of a New Synthesis and Signal
Processing Technique
熟考のまとめ;新しい統合と注目すべき進行中の技術の紹介と実証

Eli Brandt.
Temporal Type Constructors for Computer Music Programming
コンピューター音楽プログラムのための時間様式考案

Roberto Bresin, Anders Friberg.
Rule-Based Emotional Coloring of Music Performance
法則ム演奏の感情的色図家に基づいて

Phil Burk.
Jammin' on the Web: A New Client/Server Architecture for Multi-User Musical Performance
Web上の混雑;音楽演奏のマルチユーザーのための新しい顧客とサーバー構造

Antonio Camurri.
Synthesis of Expressive Movement
表現的な動作のまとめ

Antonio Camurri, Paolo Coletta, Massimiliano Peri, Matteo Ricchetti, Andrea Ricci, Riccardo Trocca, Gualtiero Volpe.
A Real-Time Platform for Interactive Dance/Music Systems
ダンス/音楽相互作用システムのための即時処理プラットホーム

Sergio Canazza.
Real-Time Morphing among Different Expressive Intentions in Audio Playback
オーディオ録音再生機における異なる表現概念間でのリアルタイムモーフィング

Pedro Cano, Alex Loscos, Jordi Bonada, Maarten de Boer, Xavier Serra.
Voice Morphing System for Impersonating in Karaoke Applications
カラオケアプリケーションにおける擬人化音声モーフィングシステム

Harry Castle.
Fleece Graphical 3-D Trajectory Specification Software for Spatialization in Live Performance
ライブ演奏におけるSpatializationソフトのFleece Graphical 3-D軌道仕様

Ali Taylan Cemgil, Bert Kappen, Peter Desain, Henkjan Honing.
On Tempo Tracking: Tempogram Representation and Kalman Filtering
テンポトラッキング;テンポグラムの描写とカルマンフィルタリング

Insook Choi.
Embedding a Sensory Data Retrieval System in a Movement-Sensitive Space and a Surround Sound System
知覚データ検索システムのはめ込みーセンシティブ空間とサラウンドシステムの動作の中で

Marek Claussen, Ludger Solbach.
Streaming Structured Audio
組み立てオーディオの流れ

Richard W. Dobson.
Developments in Audio File Formats
オーディオファイルフォーマットの発展

Gianpaolo Evangelista.
The Short-Time Laguerre Transform: A New Method for Real-Time Frequency Warping of Sounds
短期Laguerre変換;音のゆがみのリアルタイム振動のための新しい法則

Kenneth Fields.
The Interdisciplining of Computer Music
コンピューター音楽の Interdisciplining(異分野提携)

Kelly Fitz, Lippold Haken, Paul Christensen.
A New Algorithm for Bandwidth Association in Bandwidth-enhanced Additive Sound Modeling
バンドワイドに増した付加音楽モデル化でのバンドワイド連合のための新しいアルゴリズム

Kelly Fitz, Lippold Haken, Paul Christensen.
Transient Preservation under Transformation in an Additive Sound Model
付加音響モデル内の変換下における短期保存

Federico Fontana.
Online Correction of Dispersion Error in 2D Waveguide Meshes
2Dウェブガイドメッシュ上の消散エラーのオンライン修正

Robert Frank, Willi Steinke.
Bridging the Gulf between Music and Listener: Effect of Style Label and Descriptive Notes on Listeners' Ratings of Understanding, and Liking, and Artistic Merit of Electro-acoustic Music
音楽と聴き手との隔たりの橋渡し;聴き手の解釈や好みの評価に基づくスタイル商標や記述的な注釈の影響、そしてエレクトローアコースティック音楽の芸術的長所

Howard Jonathan Fredrics.
Lars-Gunnar Bodin's "Anima": Intervallic Symmetry as a Metaphor for a Cybernetic Age
人工頭脳学世代の比喩としての音程調和

Ichiro Fujinaga, Karl MacMillan.
Realtime Recognition of Orchestral Instruments
管弦楽器の即時処理認知

Denise Garcia.
Body Representation in the Electroacoustic Music
エレクトローアコースティック音楽の主要表現

Kostas Giannakis, Matt Smith.
Auditory-Visual Associations for Music Compositional Processes: A Survey
作曲過程における聴覚と視覚の連携;概説

Mara Helmuth.
Sound Exchange and Performance on Internet2
インターネット2上における音の交換と演奏

Keiji Hirata, Rumi Hiraga.
Next Generation Performance Rendering: Exploiting Controllability
次世代演奏演出;抑制能力の開発
Patty Huang, Stefania Serafin, Julius O. Smith.
A Waveguide Mesh Model of High-Frequency Violin Body Resonances
バイオリンの短波同調のウェブガイドメッシュモデル

Andy Hunt, Marcelo M. Wanderley, Ross Kirk.
Towards a Model for Instrumental Mapping in Expert Musical Interaction
巧妙な音の相互作用における楽器の配置のモデル化に向けて

Jaein Hwang.
Design and Analysis of Virtual Music Environments (VME).
仮想音楽環境のデザインと検討

Hanna Jvelnen, Tony Verma, Vesa Vimi.
The Effect of Inharmonicity on Pitch in String Instrument Sounds
弦楽器の音のピッチにおける不協和音の影響

Ronald Kuivila.
Forests and Trees: Distinguishing Many from Few with a Video Camera
森と木;ビデオカメラを用いた「多数」と「少数」の識別

Mikael Laurson.
Real-Time Implementation and Control of a Classical Guitar Synthesizer in SuperCollider
SuperCollideによるクラシックギターシンセサイザーの即時処理履行と制御

Stephane Letz.
Real-Time Composition in Elody
Elodyにおけるリアルタイム作曲法

Peter Lund.
Snd3D: A 3D Sound System for VR and Interactive Applications
VRと相互作用アプリケーションための、ある3D音響システム
Matija Marolt.
Adaptive Oscillator Networks for Partial Tracking and Piano Music Transcription
部分的トラッキングとピアノ音楽複写のための順応性のある発信器ネットワーク
Shu Matsuda, Takayuki Rai.
DIPS: Real-Time Digital Image Processing Objects for Max Environment
最大環境のための即時処理デジタルイメージ工程の物体

James McCartney.
A New, Flexible Framework for Audio and Image Synthesis
オーディオとイメージの統合のための新しい、適応性のある枠組み

Maureen Mellody, Gregory H. Wakefield.
Signal Analysis of the Singing Voice: Low-Order Representations of Singer Identity
歌声の信号分析;歌手の個性の下方表現

Massimo Melucci, Nicola Orio, Marco Gambalunga.
An Evaluation Study on Music Perception for Musical Content-based Information Retrieval
情報検索に基づく音楽的要旨のための音楽知覚力による評価研究

Gordon Monro.
In-Phase Corrections for Ambisonics
Ambisonicsの修正分野

Roberto Morales, Eduardo F. Morales, L. Enrique Sucar.
Integrating Bayesian Networks with Logic Programs for Music
音楽のための論理プログラムを用いたBayesian統合ネットワーク

Stephane Natkin.
Mapping a Virtual Sound Space into a Real Visual Space
現実視覚的空間への仮想音楽空間の配置
Charles Nichols.
The VBow: A Haptic Musical Controller Human-Computer Interface.
ヒューマン―コンピューターインターフェイスのHaptic音楽コントローラー

Ingeborg Okkels, Anders Conrad.
Bricoleur and Engineer in Computer Music
コンピュータ音楽におけるブリコリュアーと技術者

Sile O'Modhrain, Stefania Serafin, Chris Chafe, Julius O. Smith.
Influence of Attack Parameters on the Playability of a Virtual Bowed String Instrument: Tuning the Model
仮想の弓で弾く弦楽器の演奏能力における音出しパラメーターの影響;チューニングのモデル化

Sile O'Modhrain, Chris Chafe.
The Performer-Instrument Interaction: A Sensory Motor Perspective
演奏家と楽器の相互作用;知覚上の原動力相関関係

Ishikawa Osamu, Aono Yushi, Katayose Haruhiro, Kosuke Sato, Inokuchi Seiji.
Extraction of Musical Performance Rules Using a Modified Algorithm of Multiple Regression Analysis
多様な回帰分析からなる修正された演算方式を用いた音楽演奏法則

Francois Pachet, Olivier Delerue, Peter Hanappe.
Dynamic Audio Mixing
動的オーディオの調合

Francois Pachet.
Rhythms as Emerging Structures
構造を浮かび出すためのリズム

Joseph Paradiso, Kai-Yuh Hsiao, Joshua Strickon, Peter Rice.
New Sensor and Music Systems for Large Interactive Surfaces
広く相互に作用する曲面のための新しい感知器と音楽システム

Donald P. Pazel, Steven Abrams, Robert M. Fuhrer, Daniel V. Oppenheim, James L. Wright.
A Distributed Interactive Music Application Using Harmonic Constraint
調和抑制を用いた相互に分配された音楽アプリケーション

Geoffroy Peeters, Steven McAdams, Perfecto Herrera.
Instrument Description in the Context of MPEG-7
MPEG-7周辺状況における楽器描写

Pietro Polotti.
Time-Spectral Modeling of Sounds by Means of Harmonic Wavelets
調和波動による音響の時間的実体のないモデル化

Ville Pulkki.
Generic Panning Tools for Max/MSP
Max/MSPのための一般的なパンニング

Dominique M. Richard.
Music as Handwerk: The Middle Way between Vorhandenheit and Zuhandenheit
手仕事としての音楽;中間地点

Anna Rubin.
For profonde by F. Dhomont: Representation of the Unconscious

無意識の表現

Bernd Schoner, Charles Cooper, Neil Gershenfeld.
Cluster-Weighted Sampling for Synthesis and Cross-Synthesis of Violin Family Instruments
合成のための実例に重点をおいた連続子音と、バイオリン系楽器の交互的な合成

Nico Scuher.
Towards a General Methodological Classification of Computer-Assisted Music Analysis

コンピュータに補助された音楽分析の一般的な方法学の分類に向けて

Maja Serman, Griffith Niall.
Tracking Monophonic Music for Modelling Melodic Segmentation Processes
旋律的な分割工程のモデル化のための単旋律音楽のトラッキング

Tomonari Sonoda, Yoichi Muraoka.
A WWW-based Melody Retrieval System: An Indexing Method for a Large Melody Database
メロディー検索システムに基づくA WWW;大容量メロディーデータベースのための索引をつけた教授法

Tapio Takala, Jarmo Hiipakka, Mikael Laurson, Vesa V獲im殻i.
An Expressive Synthesis Model for Bowed String Instruments
弓を用いた弦楽器のための表現統合モデル

Yoichiro Taki, Kenji Suzuki, Shuji Hashimoto.
Real-Time Initiative Exchange Algorithm for Interactive Music System
相互作用音楽システムのための即時処理先導的交換演算方式

Harvey Thornburg.
A Flexible Analysis/Synthesis Method for Transients
適応性のある分析;一時のための教授法のまとめ
Dan Trueman, Curtis Bahn, Perry R. Cook.
Alternative Voices for Electronic Sound: Speakers and Sensor-Speaker Arrays (SenSAs)
エレクトロニックサウンドのための選択的な声「スピーカーと感知的スピーカーの羅列

Riitta V滑n穫en, Jyri Huopaniemi, Ville Pulkki.
Comparison of Sound Spatialization Techniques in MPEG-4 Scene Description

MPEG-4の背景描写における音響空間技術の比較

Vesa V獲im殻i, Mikael Laurson, Cumhur Erkut, Tero Tolonen.
Model-Based Synthesis of the Clavichord

クラビコードのまとめに基づいたモデル

Christophe Vergez, Xavier Rodet.
Air Flow Related Improvements for Basic Physical Models of Brass Instruments
金管楽器の基礎物理学モデルのための上達に関連する気流

William Verplank, Max V. Mathews, Robert Shaw.
Scanned Synthesis
まとめの精査

Gregory H. Wakefield.
A Mathematical Framework for Comparing the Perceptual Response to Different
Analysis/Synthesis Techniques: Ground Rules for a Synthesis Bake-off
テクニックの分析・統合の相違に対する知覚反応の比較のための数学的枠組み;Synthesis Bake-offのための基礎的な法則

Gregory H. Wakefield, Laurie M. Heller, Laurel H. Carney, Maureen Mellody.
On the Perception of Transients: Applying Psychophysical Constraints to Improve Audio Analysis and Synthesis
オーディオ分析と統合を改良するための精神物理的制限の応用
Marcelo Wanderley, Jean-Philippe Viollet, Fabrice Isart, Xavier Rodet.
On the Choice of Transducer Technologies for Specific Musical Functions
空間的音楽機能のためのエネルギー変換技術の選択の上で

Ian Whalley.
Emotion, Theme, and Structure: Enhancing Computer Music through System Dynamics
Modelling
感情、テーマ、そして構造;システムダイナミックスのモデル化を通してのコンピュータ音楽の増強

Gerhard Widmer.
Large-Scale Induction of Expressive Performance Rule: First Quantitative Results
表現演出法の広域結論;第一の量的な結果

Todd Winkler.
Participation and Response in Movement-Sensing Installations
感知式装置の動作における参加と反応

Matthew Wright.
An XML-based SDIF Stream Relationships Language
SDIFに基づく言語関係の流れ


インデックスのページへ

オンラインレッスンのページへ


出没情報



Exclusive rights reserved. Last update 12/13/2000
Site authored & maintained by ebakos@jade.dti.ne.jp